Bitmapafbeeldingen en vectorafbeeldingen
Bitmapafbeeldingen en vectorafbeeldingen zijn twee soorten afbeeldingen die verschillen in
resolutie en kleureigenschappen. Bitmapafbeeldingen hebben twee belangrijke elementen:
kleur en grootte. Ze kosten meer pixels per afbeelding, en als je inzoomt,zijn de verloren
pixels zichtbaar. Vectoren daarentegen kunnen worden gemaakt door pixels en vectoren te combineren.
In een bitmapafbeelding wordt elke pixel voorzien van een RGB-waarde, terwijl in een vectorafbeelding
de eigenslagen worden opgeslagen: vorm, locatie, grootte en kleur. Vectoren kunnen alleen vormen
identificeren, terwijl digitale afbeeldingen worden gemaakt met veel verschillende kleurtinten.
Vectoren zijn goedkoper en hebben een kleiner formaat dan bitmapafbeeldingen,waardoor ze ideaal zijn
voor het vastleggen van grootschalige afbeeldingen.
Geluid opslaan in de computer
Geluid bestaat uit trillingen in de lucht. Met een microfoon worden die trillingen omgezet in een
elektrisch signaal en daarna in digitale waarden. Dit proces heet samplen.
- Er wordt meerdere keren per seconde gemeten hoe sterk het geluid is.
- Elke meting heet een sample en wordt opgeslagen als een binaire waarde.
- Hoe meer samples per seconde, hoe beter de kwaliteit.
- Hoe meer bits per sample, hoe meer verschillende geluidsniveaus kunnen worden opgeslagen.
De meeste muziek wordt opgenomen met een sample rate van 44.100 Hz.
Dat betekent dat er 44.100 metingen per seconde worden gedaan.
Voorbeeld van samples
| Tijd | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|---|---|---|---|---|---|
| Waarde | 3 | 6 | 9 | 2 | 5 |
| Binair | 0011 | 0110 | 1001 | 0010 | 0101 |
Door deze samples weer om te zetten naar een elektrisch signaal kan de computer het geluid afspelen.
Hoe meer samples en hoe meer bits, hoe beter het geluid lijkt op het origineel.